YÖKAK Kurumsal Akreditasyon Programı Hakkında
Kurumsal Akreditasyon Programı, Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından gerçekleştirilen bir değerlendirme sürecidir. Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) yükseköğretim kurumlarındaki; Liderlik, Yönetim ve Kalite, Eğitim-Öğretim, Araştırma-Geliştirme, Toplumsal Katkı süreçlerinin “planlama, uygulama, kontrol etme ve önlem alma” döngüsü kapsamında değerlendirilmesini sağlayan bir dış değerlendirme yöntemidir.
KAP Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından oluşturulan değerlendirme takımları tarafından, Kurumsal Dış Değerlendirme ve Akreditasyon Ölçütleri ile Kurumsal Dış Değerlendirme ve Akreditasyon Kılavuzu kapsamında yürütülmektedir. Her yıl KAP’a dâhil edilecek yükseköğretim kurumları YÖKAK tarafından belirlenmekte ve belirlenen bu yükseköğretim kurumlarının yapısına uygun olarak değerlendirme takımları oluşturulmaktadır. Söz konusu değerlendirme takımları tarafından ilgili yükseköğretim kurumlarına iki ziyaret (ön ziyaret ve saha ziyareti) gerçekleştirilmektedir.
YÖKAK tarafından KAP kapsamında aşağıdaki kararlar verilmektedir:
- Tam akreditasyon (beş yıl süreyle)
- Koşullu akreditasyon (iki yıl süreyle)
- Akreditasyonun reddi kararı
• 2020 yılında ilk defa yapılan Kurumsal Akreditasyon Programına 11 üniversite seçildi.
• 2021 yılında Kurumsal Akreditasyon Programına 11 üniversite seçildi.
• 2022 yılında Kurumsal Akreditasyon Programına 30 üniversite seçildi.
4 ana başlık, 18 ölçüt ve 321 alt ölçüt
ÖLÇÜTLER
LİDERLİK |
1.Liderlik ve Kalite |
2.Misyon ve Stratejik Amaçlar |
3.Yönetim Sistemleri |
4.Paydaş Katılımı |
5.Uluslararasılaşma |
EĞİTİM–ÖĞRETİM |
1.Program Tasarımı, Değerlendirilmesi ve Güncellenmesi |
2.Programların Yürütülmesi |
3.Öğrenme Kaynakları ve Akademik Destek Hizmetleri |
4.Öğretim Kadrosu |
ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME |
1.Araştırma Süreçlerinin Yönetimi ve Araştırma Kaynakları |
2.Araştırma Yetkinliği, İş Birlikleri ve Destekler |
3.Araştırma Performansı |
TOPLUMSAL KATKI |
1.Toplumsal Katkı Süreçlerinin Yönetimi ve Toplumsal Katkı Kaynakları |
2.Toplumsal Katkı Performansı |
KURUMSAL AKREDİTASYON PROGRAMI (KAP) DEĞERLENDİRME VE PUANLAMA
Kurumsal Akreditasyon Programı değerlendirmesi YÖKAK tarafından oluşturulan bağımsız bir değerlendirme takımı tarafından; “planlama, uygulama, izleme (kontrol etme) ve iyileştirme (PUKÖ)” döngüsü kapsamında 1.000 puan üzerinden yapılır.
ÖLÇÜT | PUAN | TOPLAM |
Liderlik, Yönetim ve Kalite | 300 | 1000 |
Eğitim-Öğretim | 400 | |
Araştırma ve Geliştirme | 200 | |
Toplumsal Katkı | 100 |
ÖLÇÜT/ALT ÖLÇÜT | PUAN |
Liderlik, Yönetim ve Kalite | 300 |
1.Liderlik ve Kalite | 60 |
2.Misyon ve Stratejik Amaçlar | 60 |
3.Yönetim Sistemleri | 60 |
4.Paydaş Katılımı | 60 |
5.Uluslararasılaşma | 60 |
ÖLÇÜT/ALT ÖLÇÜT | PUAN |
Eğitim-Öğretim | 400 |
1.Program Tasarımı, Değerlendirilmesi ve Güncellenmesi | 140 |
2.Programların Yürütülmesi | 80 |
3.Öğrenme Kaynakları ve Akademik Destek Hizmetleri | 80 |
4.Öğretim Kadrosu | 100 |
ÖLÇÜT/ALT ÖLÇÜT | PUAN |
Araştırma ve Geliştirme | 200 |
1.Araştırma Süreçlerinin Yönetimi ve Araştırma Kaynakları | 50 |
2.Araştırma Yetkinliği, İş Birlikleri ve Destekler | 50 |
3.Araştırma Performansı | 100 |
ÖLÇÜT/ALT ÖLÇÜT | PUAN |
Toplumsal Katkı | 100 |
1.Toplumsal Katkı Süreçlerinin Yönetimi ve Toplumsal Katkı Kaynakları | 40 |
2.Toplumsal Katkı Performansı | 60 |
Kurum 650 puan ve üzeri almış olsa bile Eğitim-Öğretim başladığında 280 puanı geçemediyse
5 yıl tam akreditasyon alamaz.
A.EĞİTİM VE ÖĞRETİM (% 40)
A.1 Programların Tasarımı ve Onayı: Kurum, yürüttüğü programların tasarımını, öğretim programlarının amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak yapmalıdır. Programların yeterlilikleri, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesi’ni esas alacak şekilde tanımlanmalıdır. Ayrıca kurum, program tasarım ve onayı için tanımlı süreçlere sahip olmalıdır.
A.2 Öğrenci Kabulü ve Gelişimi: Kurum, öğrenci kabullerine yönelik açık kriterler belirlemeli; diploma, derece ve diğer yeterliliklerin tanınması ve sertifikalandırılması ile ilgili olarak önceden tanımlanmış ve yayımlanmış kuralları tutarlı ve kalıcı bir şekilde uygulamalıdır.
A.3 Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme: Kurum, öğrencilerin öğrenim süresince programların amaç ve öğrenme çıktılarına ulaşmasını sağlamalı, bu süreçte aktif öğrenme strateji ve yöntemleri içeren uygulamalar yürütmelidir. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde de öğrenci merkezli ve yeterlilik temelli bir yaklaşım benimsenmelidir.
A.4 Öğretim Elemanları: Kurum, öğretim elemanlarının işe alınması, atanması, yükseltilmesi ve ders görevlendirmesi ile ilgili tüm süreçlerde adil ve açık olmalıdır. Öğretim elemanlarının eğitim-öğretim yetkinliklerini sürekli iyileştirmek için olanaklar sunmalıdır.
A.5 Öğrenme Kaynakları: Kurum, eğitim – öğretim faaliyetlerini yürütmek için uygun kaynaklara ve altyapıya sahip olmalı ve öğrenme olanaklarının tüm öğrenciler için yeterli ve erişilebilir olmasını güvence altına almalıdır.
A.6 Programların İzlenmesi ve Güncellenmesi: Kurum, programlarının eğitim-öğretim amaçlarına ulaştığından, öğrencilerin ve toplumun ihtiyaçlarına cevap verdiğinden emin olmak için programlarını periyodik olarak gözden geçirmeli ve güncellemelidir. Mezunlarını düzenli olarak izlemelidir.
B.LİDERLİK, YÖNETİM VE KALİTE (%30)
B.1 Misyon ve Stratejik Amaçlar: Kurum, stratejik yönetiminin bir parçası olarak kalite güvencesi politikaları ve bu politikaları hayata geçirmek üzere stratejilerini belirlemeli ve kamuoyuyla paylaşmalıdır.
B.2 İç Kalite Güvencesi: Kurum, iç kalite güvencesi sistemini oluşturmalı ve bu sistem ile süreçlerin gözden geçirilerek sürekli iyileştirilmesini sağlamalıdır. Kalite Komisyonunun yetki, görev ve sorumlulukları açık şekilde tanımlanmalı ve kurumda kalite kültürü yaygınlaştırılmalıdır.
B.3 Paydaş Katılımı: Kurum, iç ve dış paydaşların kalite güvencesi sistemine katılımını ve katkı vermesini sağlamalıdır.
B.4 Uluslararasılaşma: Kurum, uluslararasılaşma stratejisi ve hedefleri doğrultusunda yürüttüğü faaliyetleri periyodik olarak izlemeli ve sürekli iyileştirmelidir.
B.5 Yönetim ve İdari Birimlerin Yapısı: Kurum, stratejik hedeflerine ulaşmayı nitelik ve nicelik olarak güvence altına alan yönetsel ve idari yapılanmaya sahip olmalıdır. Yönetim kadrosu gerekli yapıcı liderliği üstlenebilmeli, idari kadrolar gerekli yetkinlikte olmalıdır.
B.6 Kaynakların Yönetimi: Kurum, insan kaynakları, mali kaynakları ile taşınır ve taşınmaz kaynaklarının tümünü etkin ve verimli kullandığını güvence altına almak üzere bir yönetim sistemine sahip olmalıdır.
B.7 Bilgi Yönetim Sistemi: Kurum, yönetsel ve operasyonel faaliyetlerinin etkin yönetimini güvence altına alabilmek üzere gerekli bilgi ve verileri periyodik olarak topladığı, sakladığı, analiz ettiği ve süreçlerini iyileştirmek üzere kullandığı entegre bir bilgi yönetim sistemine sahip olmalıdır.
B.8 Destek Hizmetleri: Kurum, dışarıdan aldığı destek hizmetlerinin uygunluğunu, kalitesini ve sürekliliğini güvence altına almalıdır.
B.9 Kamuoyunu Bilgilendirme ve Hesap Verebilirlik: Kurum, eğitim – öğretim programlarını ve araştırma-geliştirme faaliyetlerini de içerecek şekilde tüm faaliyetleri hakkındaki bilgileri açık, doğru, güncel ve kolay ulaşılabilir şekilde yayımlamalı ve kamuoyunu bilgilendirmelidir. Kurum, yönetim ve idari kadroların verimliliğini ölçüp değerlendirebilen ve hesap verebilirliklerini sağlayan yaklaşımlara sahip olmalıdır.
C.ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (%20)
C.1 Araştırma Stratejisi: Kurum, stratejik planı çerçevesinde belirlenen akademik öncelikleriyle uyumlu, değer üretebilen ve toplumsal faydaya dönüştürülebilen araştırma ve geliştirme faaliyetleri yürütmelidir.
C.2 Araştırma Kaynakları: Kurum, araştırma ve geliştirme faaliyetleri için uygun fiziki altyapı ve mali kaynaklar oluşturmalı ve bunların etkin şekilde kullanımını sağlamalıdır. Kurumun araştırma politikaları, iç ve dış paydaşlarla iş birliğini ve kurum dışı fonlardan yararlanmayı teşvik etmelidir.
C.3 Araştırma Yetkinliği: Kurum, öğretim elemanlarının araştırma yetkinliğinin sürdürmek ve iyileştirmek için olanaklar sunmalıdır.
C.4 Araştırma Performansı: Kurum, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini verilere dayalı ve periyodik olarak ölçmeli, değerlendirmeli ve sonuçlarını yayımlamalıdır. Elde edilen bulgular, kurumun araştırma ve geliştirme performansının periyodik olarak gözden geçirilmesi ve sürekli iyileştirilmesi için kullanılmalıdır.
D. TOPLUMSAL KATKI (%10)
D.1 Toplumsal Katkı Stratejisi: Kurum, toplumsal katkı faaliyetlerini sahip olduğu hedefleri ve stratejisi doğrultusunda yerel, bölgesel ve ulusal kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde yürütmelidir.
D.2 Toplumsal Katkı Kaynakları: Kurum, toplumsal katkı faaliyetlerini sürdürebilmek için uygun nitelik ve nicelikte fiziki, teknik ve mali kaynaklara sahip olmalı ve bu kaynakların etkin şekilde kullanımını sağlamalıdır.
D.3 Toplumsal Katkı Performansı: Kurum, toplumsal katkı stratejisi ve hedefleri doğrultusunda yürüttüğü faaliyetleri periyodik olarak izlemeli ve sürekli iyileştirmelidir.
HER BİR ÖLÇÜTE;
1 İLE 5 ARASINDA PUAN VERİLECEKTİR.
YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE KURULU DEĞERLENDİRME SÜRECİ
4 TEMEL BAŞLIĞIN AĞIRLIKLI PUANLARINA GÖRE ALT ÖLÇÜTLERE 1 İLE 5 ARASINDA PUANLANMASI ÜZERİNE
650 PUAN VE ÜZERİ PUAN ALIRSAK
ÜNİVERSİTEMİZE 5 YILLIK TAM AKREDİTASYONU KAZANDIRMIŞ OLACAĞIZ.
PUKÖ (PLANLA-UYGULA-KONTROL ET- ÖNLEM AL) ÇEVİRİMİ ÖRNEĞİ
(Her Bir Alt Ölçütte Uygulanacaktır)
PUKÖ Çevrimi
(Alt Ölçüt: Eğitim Programı Tasarımı)
Kurumsal Dış Değerlendirme Programı ile Kurumsal Akreditasyon Programında genel olarak aşağıdaki yer alan soruların cevabını aramaya yönelik bir yaklaşım izlenir:
• Kurumun değerleri, misyon ve hedefleriyle uyumlu olarak; liderlik, yönetim ve kalite, eğitim ve öğretim, araştırma ve geliştirme ve toplumsal katkı süreçlerinde sahip olduğu kaynakları ve yetkinlikleri nasıl planladığı ve yönettiği,
• Kurumun genelinde ve süreçler bazında izleme ve iyileştirmelerin nasıl gerçekleştirildiği,
• Planlama, uygulama, izleme ve iyileştirme süreçlerine paydaş katılımının ve kapsayıcılığın nasıl sağlandığı,
• Kurumun iç kalite güvencesi sisteminde güçlü ve iyileşmeye açık alanların neler olduğu,
• Gerçekleştirilemeyen iyileştirmelerin nedenleri,
• Yükseköğretimin hızlı değişen gündemi kapsamında kurumun rekabet avantajını koruyabilmesi için kalite güvencesi sisteminde sürdürülebilirliği nasıl sağlayacağı.
DEĞERLENDİRME SÜRECİ/ZİYARETİ
Değerlendirme Süreci
•PUKÖ
•Süreçlerle yönetim
•Paydaş katılımı
•Sistematik izleme, paydaşlarla değerlendirme, iyileştirme
•Stratejik planla entegre bir kalite güvence sistemi
•Kalite güvence politikaları (+izleme ve değerlendirme)
•Kalite komisyonu, birim kalite komisyonları, paydaş katılımı
•Performans yönetimi (stratejik hedeflere ilişkin ve kaliteyi güvence altına alan performans göstergelerinin izlenmesi, ve iyileştirilmesi)
Kurum Ziyareti
Değerlendirme Takımının Yapacağı Görüşmelerde Olası Sorulara Cevap Verilebilmesi için Hazır olunması Gerekir.
HAZIRIZ DİYEBİLMEMİZ İÇİN AŞAĞIDAKİ SORULARA «EVET» CEVABI VERMEMİZ GEREKİR.
OLASI SORULAR–KONTROL LİSTESİ
ÜNİVERSİTE OLARAK HAZIR MIYIZ?
Akademik Birim Yöneticilerimiz
•Biriminizin web sitesini incelediniz mi? Güncellemeler tamamlandı mı? İngilizce web sitesi güncel mi?
•Web sitesini sistematik olarak takip edip güncellemeleri yürüten sorumlu belli mi?
•Kurumsal Akreditasyon Programı kılavuzunu, ölçütleri ve derecelendirme anahtarını (rubrik)okuyup incelediniz mi?
•Üniversitemizin Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) okudunuz mu?
•Akademik ve idari personeliniz ile öğrencilerinizi süreç hakkında bilgilendirdiniz mi?
•Biriminizde hazırlık çalışmalarına başladınız mı? Biriminiz kalite komisyonu etkin çalışıyor mu?
•Eğitim-öğretim programlarınızın bilgi paketlerini gözden geçirdiniz mi? Eksiklerin tamamlanmasını sağladınız mı?
•Memnuniyet anketlerini, sonuçlarını ve yapılan iyileştirmeleri incelediniz mi?
Akademik Kadromuz
•Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) kılavuzunu, ölçütleri ve derecelendirme anahtarını (rubrik) okuyup incelediniz mi?
•Üniversitemizin Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) okudunuz mu?
•Öğrencilerinizle KAP sürecini konuştunuz mu, onları bilgilendirdiniz mi?
•Verdiğiniz derslerle ilgili bilgilerin ders bilgi paketinde eksiksiz yer aldığını kontrol ettiniz mi?
•Danışmanı olduğunuz öğrencilerle sıkı bir iletişim içinde misiniz?
•Memnuniyet anketlerini, sonuçlarını ve yapılan iyileştirmeleri incelediniz mi?
Öğrencilerimiz
•Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) süreci hakkında bilgi sahibi misiniz?
•Ders bilgi paketlerinde gördüğünüz eksikleri danışmanınıza ve bölüm başkanınıza bildirdiniz mi?
•Danışmanınızla iletişim içinde misiniz?
•Memnuniyet anketlerini, sonuçlarını ve yapılan iyileştirmeleri incelediniz mi?
İdari Birim Yöneticilerimiz
•Biriminizin web sitesini incelediniz mi? Güncellemeler tamamlandı mı? İngilizce web sitesi güncel mi?
•Web sitesini sistematik olarak takip edip güncellemeleri yürüten sorumlu belli mi?
•Kurumsal Akreditasyon Programı kılavuzunu, ölçütleri ve derecelendirme anahtarını (rubrik)okuyup incelediniz mi?
•Üniversitemizin Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) okudunuz mu?
•Personelinizi süreç hakkında bilgilendirdiniz mi?
•Biriminizde hazırlık çalışmalarına başladınız mı?
•Biriminizle ilgili süreç akış şemaları, personelin görev ve sorumlulukları tanımlı mı?
•Memnuniyet anketlerini, sonuçlarını ve yapılan iyileştirmeleri incelediniz mi?
İdari Kadromuz
•Kurumsal Akreditasyon Programı (KAP) kılavuzunu, ölçütleri ve derecelendirme anahtarını (rubrik) okuyup incelediniz mi?
•Üniversitemizin Kurum İç Değerlendirme Raporunu (KİDR) okudunuz mu?
•Sorumlu olduğunuz süreçler tanımlı mı?
•Görev ve sorumluluklarınız tanımlı mı?
Önemli Hususlar: Değerlendirme takımının ve Üniversitemiz mensuplarının KAP süreciyle ilgili tüm bilgi ve belgelere ulaşacakları bir web sitemiz bulunmaktadır:
www.kalite.samsun.edu.tr ya da www.vps.samsun.edu.tr
•Kalite Güvence Politikamız
•Stratejik Planımız ve Güncel Faaliyet Raporumuz için Tıklayınız.
•Güncel KİDR 2021 Kurum İç Değerlendirme Raporu için Tıklayınız.
•Kalite El Kitabı
•Kalite Komisyonu Toplantı Tutanakları
•Kalite Komisyonu Yönergesi
•Kalite Geliştirme Komisyonuna Öğrenci Üye Belirlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar
•YÖKAK KAP Kurumsal Dış Değerlendirme Akreditasyon ve İzleme Kılavuzu Sürüm 3.0 (kılavuz,rubrik, ölçütler,..)
•Bu bilgi gibi bilgilendirme metinleri
•Kontrol listesi, vb.