SAMSUN ÜNİVERSİTESİ |
Doküman No | PRS12 | |
Yayın Tarihi | 18.05.2021 | ||
Revizyon No | 00 | ||
Revizyon Tarihi | |||
Sayfa No | 1/5 |
- AMAÇ
Bu prosedürün amacı, nitelikli toplum için nitelikli üniversite hedefi doğrultusunda; paydaşların ihtiyaç ve beklentilerini de dikkate alarak eğitim-öğretim sistemimizin daha güçlü hale gelmesini sağlamak üzere, Samsun Üniversitesi eğitim-öğretim hizmetlerinin tasarlanması ve geliştirilmesiyle ilgili yöntemi belirlemektir.
- KAPSAM
Bu prosedür, Samsun Üniversitesi’nde tasarım gerektiren tüm eğitim-öğretim hizmetlerini kapsamaktadır.
3. SORUMLULUKLAR
- Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı
- Fakülteler / Enstitüler / Yüksekokullar / Meslek Yüksek Okulları Yönetim Kurulları
- Fakülteler / Enstitüler / Yüksekokullar / Meslek Yüksek Okulları Eğitim Komisyonları
- Üniversite Eğitim Komisyonu
- Üniversite Senatosu
4.UYGULAMA
4.1 Genel
Samsun Üniversitesi eğitim-öğretim hizmetlerinin tasarımı ve geliştirilmesi prosedürü, bölüm/program yeterliklerinin belirlenmesi, ders planları ve içeriklerinin güncellenmesi, yeni lisans ve lisansüstü programları ve / veya derslerinin açılması gibi işlemleri kapsamaktadır. Bu prosedürde belirtilen formlar doğrultusunda hazırlanan teklifler, ilgili akademik birim eğitim komisyonu tarafından kontrol edilir. Kontrolün ardından alınan karar Üniversite Eğitim Komisyonuna gönderilir. Üniversitenin misyon, vizyon, kalite politikaları ve diğer hedefleri, paydaşların görüşleri, mezunların ne tür yeterliliklere sahip olmaları gerektiği gibi hususlar göz önünde bulundurularak program tasarımları gerçekleştirilir.
4.2 Ders, öğrenme ve program çıktıları
Öğrenme çıktıları, eğitimin sonunda öğrencinin neyi bileceği, anlayacağı ve yapabileceğini ifade eden bilgi, beceri ve yeterlikler bütünüdür. Bir ders/staj/işyeri uygulaması vb. sonunda öğrencinin bilmesi, yapması, uygulaması gereken bilgi-beceri-tutum ya da bir ders/müfredatı tamamlayan öğrencilerden beklenenler olarak tanımlanabilir. Öğrenme çıktıları; öğrenme ortamını tasarlama aracı olup, öğrenciyi merkeze alarak “öğrenme sürecini tamamlayan öğrenci neler yapabilecek? ” sorusuna cevap bulmaya çalışmaktır. Program çıktıları; öğrencilerin programdan mezun oluncaya kadar kazanmaları gereken bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlayan ifadelerdir.
4.2 Tasarım İhtiyacının Belirlenmesi
Eğitim-öğretim hizmetlerinin tasarımı ve geliştirilmesi faaliyeti, tasarımı ve/veya geliştirilmesi düşünülen hizmetlere duyulan ihtiyacın belirlenmesi ile başlatılır. Ön lisans, lisans ve lisansüstü alanlarla ilgili yeni bölüm/program ve ders açılmasına ya da mevcut bölüm/program ve derslerin geliştirilmesine yönelik ihtiyaçlar, ilgili birimler ve sektörden alınan paydaş görüşleri doğrultusunda belirlenir.
Açılması ya da geliştirilmesi düşünülen her bölüm ya da programa ilişkin yeterlikler bilimsel gelişmelere ve paydaşların ihtiyaçlarına paralel olarak belirlenir. Bölüm/program yeterlikleri ile ilgili işlemler “S1.1.1 Yeni Bölüm/Program Açma ve Güncelleme Süreci” ve “PRS12 Eğitim-Öğretimin Tasarımı Prosedürü” kapsamında yürütülür.
4.3 Paydaşların Katılımının Sağlanması
4.3.1 Program tasarımında paydaş görüşlerini alma yöntemleri; iç paydaşlar (öğretim elemanları, idari personel ve öğrenciler) ve dış paydaşlar (mezunlar, kamu kuruluşları, STK’lar, meslek odaları, sendikalar dernekler, kobiler vb.) ile yüz yüze görüşme, elektronik posta, yazılı görüş alma ve anketler yapılmak suretiyle gerçekleştirilebilir. Elde edilen veriler, program ve ders çıktılarının tasarımında değerlendirilebilir.
4.3.2 Yüz yüze görüş alma işleminde; bir raportör aracılığıyla “ORTFRM029 Paydaş Görüşme Değerlendirme Formu” kullanılarak yapılan görüşmeler, fotoğraf ve/veya video ile kayıt altına alınır ve bu form imzalanır.
4.3.3 Yazılı olarak görüş alma işleminde; “ORT/FRM028 Program Tasarımında İşveren/İşletme/Meslek Odalarından Görüş Alma Anket Formu” ve “ORT/FRM027 Mezun Öğrenci Anket Form”u paydaşlar tarafından doldurularak imzalanır ve görüş talep eden birime iletilir.
4.4.4 Elektronik ortamda görüş alma işlemleri;
4.4.4.1 Paydaşların her zaman görüş belirtebilmesi için paydaş değerlendirme sisteminde yer alan anket, e-posta vb. materyallerin ulaşılabilir ve sürekli aktif halde bulunması ile,
4.4.4.2 Paydaşlardan görüş talep eden birimin belirlemiş olduğu tarih aralığında, anket, e-posta vb. yoluyla görüşlerini iletmesi ile
gerçekleşebilir.
4.4 Tasarım Geliştirme Planının Hazırlanması
Akademik birimler; öğretim elemanlarının, potansiyel öğrencilerin ve iş dünyasının taleplerine göre, yeni bölüm/program açabilirler. İlgili akademik birimler, programların açılmasında YÖK’ün Ön Lisans/Lisans/Yüksek Lisans/ Doktora Programı Açma ölçütlerini dikkate alarak, akademik ve idari personeli, derslikleri, laboratuvar ve benzeri fiziki alt yapı gereksinimlerini planlar.
Birimler, yeni program açma ile ilgili işlemlerini “S1.1.1 Yeni Bölüm/Program Açma ve Güncelleme Süreci”, “S1.1.1.2 Ders İçeriklerinin Güncellenmesi, Yeni Ders Önerme ve Hazırlama Süreci”ni izleyerek gerçekleştirirler.
Paydaşların, programın tasarımı (eğitimsel amaçların ve program yeterliklerinin belirlenmesi), müfredat ve ders içeriklerinin belirlenmesi, uygulanması ve programın güncellenmesi aşamalarına yönelik olarak sundukları görüşler, akademik birimler tarafından değerlendirilebilir.
Program çıktıları belirlenirken göz önünde bulundurulması gereken hususlar;
– Mezunlara yönelik bilgi, beceri ve yetkinlikler olarak hedeflenen öğrenme/program kazanımları, program çıktıları ve program yeterliklerinin belirlenmesi “ORT/FRM027 Mezun Öğrenci Anket Formu” ile,
– Programların eğitim amaçlarının belirlenmesinde ve eğitim programının (müfredatın) tasarımında “ORT/FRM006 Ders ve Öğretim Elemanı Değerlendirme Anket Formu”, ve “ORT/FRM028 İşveren/İşletme/Meslek Odalarından Görüş Alma Anket Formu” ile,
– Program yeterlilikleri belirlenirken kurumun misyon-vizyonunun göz önünde bulundurulması ile
değerlendirilir.
Belirlenmiş olan tüm programların amaçları, kazanımları ve ders bilgi paketleri kamuoyuyla paylaşılacaktır. Ders bilgi paketleri ulusal program (TYYÇ) veya ölçütler (akreditasyon ölçütleri vb.) dikkate alınarak hazırlanacaktır.
4.5 Tasarım ve Geliştirmenin Gözden Geçirilmesi ve Onaylanması
Yeni bölüm/program, merkez ve derslerle ilgili tasarım ve geliştirme teklifinin gözden geçirilmesi, ilgili birim eğitim komisyonu tarafından paydaşların ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda yerine getirilir. İlgili akademik birim kurulları, birim eğitim komisyonundan gelen teklifi bu prosedür kapsamında değerlendirir.
Yeni bölüm/program ve ders açılmasına ilişkin birim yönetim kurulu tarafından yapılan değerlendirmenin ardından, hazırlanan teklif dosyası Üniversite Eğitim Komisyonu’na iletilir. Eğitim Komisyonu değerlendirme sonucunu Senato’ya sunar.
4.6 Tasarım ve Geliştirme Değişikliğinin Kontrolü
Ders planları ve içerikleri bilimsel-teknolojik gelişmelere ve paydaşların beklentilerine paralel olarak güncellenir ve geliştirilir. Bu durum, mevcut öğrenciler ve mezun olduklarında istihdam edecek olan paydaş ve kurumların memnuniyeti için önemli bir gerekliliktir.
Eğitim-öğretim hizmetlerine ilişkin tasarım ve geliştirmelerle ilgili güncelleme ve/veya değişiklikler “PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü” ile gerçekleştirilir. Ayrıca, güncellenmesi düşünülen dersler ile ilgili işlemler bölüm kurullarınca “S1.1.1.2 Ders İçeriklerinin Güncellenmesi, Yeni Ders Önerme ve Hazırlama Süreci” izlenerek gerçekleştirilir.
- İLGİLİ DOKÜMANLAR
5.1 İç Kaynaklı Dokümanlar
Samsun Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
PRS10 Uygun Olmayan Hizmetin Kontrolü Prosedürü
S1.1.1 Yeni Bölüm/Program Açma ve Güncelleme Süreci
S1.1.2 Ders İçeriklerinin Güncellenmesi, Yeni Ders Önerme ve Hazırlama Süreci
ORT/FRM008 Öğrenci Memnuniyet Anket Formu
ORT/FRM006 Ders Değerlendirme Anket Formu
ORTFRM027 Mezun Öğrenci Anket Formu
ORT/FRM028 Program Tasarımında İşveren/İşletme/Meslek Odalarından Görüş Alma Anket Formu
ORT/FRM029 Paydaş Görüş Değerlendirme Formu
5.2 Dış Kaynaklı Dokümanlar
Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi
Hazırlayan | Onaylayan | Yürürlük Onayı |
Kalite Çalışma Grubu | Kalite Koordinatörlüğü | Kalite Komisyonu |